ترامپ خطاب به فضانوردان مأموریت آرتمیس ۲: گام بعدی ما مریخ است
فضاپیمای ناسا پس از تکمیل سفر تاریخی خود به مدار ماه، به سلامت در اقیانوس آرام فرود آمد و دونالد ترامپ ادعا میکند، که مریخ هدف بعدی آمریکا است.
پیام دونالد ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به خدمه آرتمیس ۲ تبریک گفت و کل سفر آنها را "منحصر به فرد و هیجان انگیز" توصیف کرد. ترامپ گفت، که به عنوان رئیس جمهور به آنها افتخار میکند و مشتاق دیدار آنها در کاخ سفید است. وی همچنین اشاره کرد، که این پیروزی آغاز گام بعدی، یعنی فرستادن انسان به مریخ، خواهد بود.
بازگشت به زمین و وضعیت سلامتی خدمه
صبح جمعه، ۱۱ آوریل ۲۰۲۶، کپسول "اوریون" ساعت ۳:۰۷ به وقت اقلیم کوردستان در سواحل کالیفرنیا در اقیانوس آرام فرود آمد. رید وایزمن، فرمانده ماموریت، پس از ورود گفت، که تمام خدمه در وضعیت پایداری هستند. این اولین مدار ماه با سرنشین در بیش از ۵۰ سال گذشته بود که با موفقیت به پایان رسید.
ترکیب تیم آرتمیس ۲
خدمه شامل ۴ فضانورد بود: رد وایزمن (آمریکایی و فرمانده اعزامی)، ویکتور گلاور (اولین سیاهپوست)، کریستینا کوک (اولین زن) و جرمی هانسن (اولین غیرآمریکایی و کانادایی) که به دور ماه چرخیدند. فضانوردان تاکنون در مجموع ۶۶۰ روز را در ایستگاه فضایی بینالمللی گذرانده و ۱۲ بار در فضا پیادهروی کردهاند.
اهداف و آزمایشهای فنی
این ماموریت تاریخی ۱۰ روز به طول انجامید که در طی آن فضانوردان هزاران عکس گرفتند و کسوف را مشاهده کردند. یکی از خطرناکترین مراحل، آزمایش سپر حرارتی در طول بازگشت به جو زمین بود. این سفینه با سرعتی ۳۰ برابر سرعت صوت در حال بازگشت بود و به نصف دمای سطح خورشید رسید.
مرحله بعدی پروژه
پروژه آرتمیس که هدف آن بازگشت دائمی بشر به ماه است، به مرحله مهمی رسیده است. قرار است فضانوردان این هفته در مرکز کنترل پرواز در هوستون به خانوادههایشان بپیوندند. ناسا در حال بررسی دقیق کپسول اوریون برای آمادهسازی ماموریت بعدی فرود انسان بر روی ماه است.
11/04/2026