ریبر احمد به جای قانون روزنامه‌نگاری، با قانون "سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی" حکم بازداشت فعالان رسانه‌ای را صادر می‌کند

پرنگ ایوب زادە ۳ ساعت پیش
مجازات روزنامه‌نگاران توسط  حکومت با قانون سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی و عدم اجرای قانون روزنامه‌نگاری
مجازات روزنامه‌نگاران توسط حکومت با قانون سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی و عدم اجرای قانون روزنامه‌نگاری

حکومت اقلیم کوردستان، روزنامه‌نگاران را با قانون سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی مجازات می‌کند و قانون روزنامه‌نگاری را اجرا نمی‌کند. حکومت اقلیم کوردستان قانون روزنامه‌نگاری شماره ۳۵ را نادیده گرفته و از قانون منع سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی به عنوان ابزاری برای تقابل با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها استفاده می‌کند.

حکم بازداشت برای رئیس بورد و مجری "کانال8"

در تازه‌ترین تحول، ریبر احمد، وزیر داخلی اقلیم کوردستان، حکم بازداشت احمد نجم، رئیس بورد کانال8 و بژار دباغ، مجری همین کانال را صادر کرد. وزیر داخلی به جای توسل به قانون روزنامه‌نگاری، از قانون سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی برای بازداشت این دو فعال رسانه‌ای استفاده کرده است.

توسل به قانون شماره ۶ به جای قانون روزنامه‌نگاری

در حال حاضر رویکردی در درون حکومت اقلیم کوردستان وجود دارد که تلاش می‌کند برخورد قانونی با روزنامه‌نگاران را از قانون شماره ۳۵ روزنامه‌نگاری به قانون شماره ۶ مربوط به سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی تغییر دهد. این در حالی است که قانون روزنامه‌نگاری مختص ساماندهی به امور رسانه‌ای است، اما اکنون استناد به آن در دادگاه‌ها رو به کاهش گذاشته است.

تفاوت میان دو قانون و حوزه‌های اجرای آن‌ها

قانون سوءاستفاده از دستگاه‌های ارتباطی ویژه کسانی است، که از تلفن همراه و اینترنت برای تهدید، توهین یا انتشار تصاویر و ویدیوهای نامناسب استفاده می‌کنند. در مقابل، احمد نجم و بژار دباغ در چهارچوب یک نهاد رسمی و حرفه‌ای فعالیت کرده‌اند و مطالب آن‌ها ارتباطی با زندگی شخصی افراد نداشته است، اما با این حال حکم بازداشت آن‌ها بر اساس آن قانون صادر شده است.

مخاطرات استفاده از قانون به عنوان ابزار تلافی‌جویانه

سازمان‌های مدافع حقوق روزنامه‌نگاران اشاره می‌کنند، که توسل به قوانینی خارج از قانون روزنامه‌نگاری، به عنوان ابزاری برای تلافی‌جویی استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین یادآور می‌شوند که در گذشته نیز به همین شیوه ده‌ها روزنامه‌نگار با قوانین دیگر بازداشت شده‌اند و همچنان در زندان به سر می‌برند؛ این در حالی است که هر حرفه‌ای، قانون خاص خود را برای بازخواست و رسیدگی قانونی دارد.

پرنگ ایوب زادە

۳ ساعت پیش