آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار چه خطراتی را برای کودکان به همراه دارند

پرنگ ایوب زادە ۱ ساعت پیش
نوشیدنی‌های شیرین‌شده چندین خطر سلامتی برای کودکان دارند
نوشیدنی‌های شیرین‌شده چندین خطر سلامتی برای کودکان دارند

بر اساس گزارش جدید "انجمن قلب آمریکا"، مصرف آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های گازدار در دوران کودکی، احتمال ابتلا به فشار خون بالا را در سنین جوانی افزایش می‌دهد؛ این تأثیر به‌ویژه در کودکان پسر بیشتر است.

در این پژوهش، وضعیت سلامت و تغذیه ده‌ها هزار کودک مورد پایش قرار گرفته و پس از رسیدن به سن بلوغ، آزمایش‌های لازم روی آن‌ها انجام شده است. نتایج نشان داد کودکانی که نوشیدنی‌های شیرین‌شده زیادی مصرف می‌کنند (مانند نوشابه، آب‌میوه‌های صنعتی و شربت‌ها)، بیشتر با مشکلاتی مواجه می‌شوند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

بر اساس این مطالعه، کودکانی که نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این عوارض هستند:

  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • افزایش مقاومت سلول‌ها به انسولین
  • چربی خون بالا

همچنین در این پژوهش مشخص شد، کودکانی که پیش از سن شش ماهگی به آن‌ها آب‌میوه داده شده است، در سنین ۸ تا ۱۰ سالگی فشار خون بالاتری را نسبت به کودکانی که پس از ۱۲ ماهگی این نوشیدنی‌ها را مصرف کرده‌اند، تجربه کرده‌اند.

این تأثیرات منفی در نوشیدنی‌های کارخانه‌ای که حاوی شکر افزوده هستند، به مراتب بیشتر بوده است؛ به عبارتی، مصرف آب‌میوه‌های طبیعی و تازه کمتر باعث افزایش فشار خون شده است.

"انجمن قلب آمریکا" به طور کلی به والدین توصیه می‌کند که این نوع نوشیدنی‌ها را به کودکان خود بدهند:

  • آب، نوشیدنی اصلی کودک باشد.
  • اگر به کودک آب‌میوه داده می‌شود، ۱۰۰٪ طبیعی باشد.
  • از دادن نوشیدنی‌های گازدار و انرژی‌زا به کودکان خودداری شود.
پرنگ ایوب زادە

۱ ساعت پیش