سخنگوی اتحادیە صادرکنندەگان نفت و گاز ایران: ایران پس از توافق، ۲۵ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی ارسال خواهد کرد

کاوان سلامی ۱ ساعت پیش
حمید حسینی، سخنگوی اتحادیە صادرکنندەگان نفت و گاز ایران.
حمید حسینی، سخنگوی اتحادیە صادرکنندەگان نفت و گاز ایران.

حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران، در بولتن اقتصادی کانال8 اظهار داشت که پس از توافق بین ایران و ایالات متحده، ایران قصد دارد ۲۵ میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی ارسال کند.

وی افزود که ایران در حال حاضر ذخایر نفتی قابل توجهی را در کشتی‌ها و در تأسیسات ذخیره‌سازی دارد و قصد دارد پس از فروش این ذخایر، تولید را افزایش دهد.

تولید نفت به دلیل ظرفیت کامل ذخیره‌سازی محدود شد
حسینی اظهار داشت، که مذاکرات جاری به بازگشایی تنگه هرمز و رفع محاصره دریایی کمک کرده است.

او ابراز امیدواری کرد که این مرحله منجر به آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران و لغو محدودیت‌های فروش نفت ایران شود.

حسینی اظهار داشت، که ایران در حال حاضر حجم زیادی نفت ذخیره شده در کشتی‌ها دارد و تأسیسات ذخیره‌سازی به ظرفیت کامل رسیده‌اند که منجر به کاهش تولید نفت شده است.

ایشان تاکید کرد، که اولویت، فروش نفتی است که از قبل در کشتی‌ها ذخیره شده است تا ظرفیت ذخیره‌سازی آزاد شود و شرکت‌های نفتی بتوانند تولید را از سر بگیرند.

ایران قصد دارد ۲۵ میلیون بشکه نفت را به بازارها عرضه کند
حسینی گفت: مدیر شرکت ملی نفت ایران که هیئت مذاکره‌کننده را در ژنو همراهی می‌کرد، اعلام کردە است که ایران قصد دارد پس از توافق در مورد محاصره دریایی، ۲۵ میلیون بشکه نفت را به بازارهای جهانی ارسال کند.

به گفته حسینی، قیمت نفت صبح جمعه ۸۰ دلار بود، اما بعداً در همان روز با عزیمت هیئت ایرانی به ژنو به ۷۸ دلار کاهش یافت.

تضمین‌هایی در مورد فروش نفت ایران
سخنگو اتحادیە صادرکنندەگان نفت و گاز ایران اظهار داشت که ایران به دلیل نگرانی از اینکه وجوه می‌تواند از طریق ایالات متحده عبور کند و مشمول توقیف دارایی‌ها شود، در تلاش است از انجام معاملات نفتی با دلار آمریکا خودداری کند.

او افزود که مقامات آمریکایی اطمینان داده‌اند که هیچ مانعی بر سر راه فروش نفت ایران قرار نخواهد گرفت.

اجتناب از معاملات با دلار آمریکا
حسینی اظهار داشت که ایران به دنبال کاهش وابستگی به معاملات با دلار آمریکا است زیرا چنین معاملاتی ممکن است از طریق ایالات متحده انجام شود و عوارضی را برای بازگرداندن درآمدهای نفتی ایجاد کند.

در عوض، ایران قصد دارد از ارزهایی مانند ین ژاپن، درهم امارات و سایر ارزهای قابل دسترس استفاده کند.

وی افزود که بر اساس تضمین‌های ارائه شده، نفتی که در حال حاضر در کشتی‌های ایرانی ذخیره شده است بدون هیچ مانعی صادر خواهد شد.

طبق اظهارات وی، این مرحله می‌تواند منجر به تغییراتی در بین خریداران نفت ایران شود، به طوری که کشورهای اروپایی شروع به خرید نفت ایران می‌کنند، در حالی که بازارهای جنوب شرقی آسیا نیز ممکن است واردات را افزایش دهند.

وی اظهار داشت که تصمیمات آینده تعیین خواهد کرد که آیا معاملات با دلار آمریکا ادامه خواهد یافت یا خیر.

چین انتظار می‌رود بزرگترین خریدار نفت ایران باقی بماند
حسینی اظهار داشت که به جز اسرائیل، ایران هیچ محدودیتی در فروش نفت به هیچ کشوری، از جمله ایالات متحده، ندارد.

او افزود که چین همچنان بزرگترین خریدار ایران خواهد بود و انتظار می‌رود بیشترین حجم صادرات نفت ایران را دریافت کند.

تمرکز بر گسترش دسترسی به بازارهای جهانی
حسینی اظهار داشت که اسرائیل همچنان خط قرمز ایران است، در حالی که هیچ مشکلی در مورد فروش نفت به ایالات متحده یا سایر کشورها وجود ندارد.

وی افزود که ایالات متحده واردکننده عمده نفت از منطقه نیست و تقریباً ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز از خاورمیانه خریداری می‌کند.

به گفته حسینی، ایران به دنبال تجارت با همه کشورها است، اما قصد دارد جایگاه خود را در بازار چین در اولویت قرار دهد و گسترش دهد.

کاوان سلامی

۱ ساعت پیش