قالیباف: ایران و ایالات متحده برای حفظ حاکمیت لبنان با هم همکاری خواهند کرد

کاوان سلامی ۲ ساعت پیش

رئیس شورای اسلامی ایران جزئیات جدیدی از مذاکرات در سوئیس را فاش کرده و گفته است که تهران و واشنگتن برای پایان دادن به جنگ با «جبهه مقاومت» و آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند.

هماهنگی ایران و آمریکا در مورد وضعیت لبنان
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، گفته است که ایران و ایالات متحده در مذاکرات سوئیس به توافق رسیده‌اند که باید برای حفظ حاکمیت لبنان با هم همکاری کنند. وی افزود که میزان حملات کاهش یافته و آتش‌بس به مدت دو روز اجرا شده است.

آزادسازی ۱۲ میلیارد دلار و تحریم‌های نفتی
در مورد جنبه مالی این توافق، قالیباف فاش کرد که دو مبلغ ۶ میلیارد دلاری (در مجموع ۱۲ میلیارد دلار) آزاد خواهد شد. وی توضیح داد که تا زمان دستیابی به توافق نهایی در مورد مسائل بانکی، تحریم‌های نفت و پتروشیمی ایران لغو خواهد شد، اگرچه هنوز توافق نهایی امضا نشده و برخی از تحریم‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند.

خروج نیروهای اسرائیلی و بازگشت پناهندگان
رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی گفت که تصمیم گرفته شده است یک مرکز هماهنگی برای حل مسائل و هموار کردن راه برای خروج نیروهای اسرائیلی از خاک لبنان ایجاد شود. هدف از این مرکز، فراهم کردن امکان بازگشت امن پناهندگان لبنانی به خانه‌هایشان و حفاظت از حاکمیت کشورشان است.

مخالفت اسرائیل و ادامه مذاکرات
قالیباف هشدار داد که اسرائیل به شدت با روند مذاکرات مخالف است زیرا "نابودی خود را در این توافق می‌بیند" و می‌خواهد مانع ایجاد کند. وی تأکید کرد که جلسات بین هیئت‌های ایران و آمریکا به طور منظم برای پیگیری اجرای مفاد در دوره ۶۰ روزه برگزار خواهد شد.

پایان جنگ با جبهه مقاومت
قالیباف در پایان سخنان خود در رسانه‌ها تأکید کرد که این توافق بر پایان جنگ با ایران و "جبهه مقاومت" تأکید دارد. این اقدام به عنوان آغاز بازگشت ثبات به منطقه و شروع پروژه‌های بزرگ بازسازی در ایران تلقی می‌شود.

کاوان سلامی

۲ ساعت پیش