حکومت اقلیم کوردستان: بغداد بیش از ۴۸ تریلیون دینار از بودجه را نگه داشته است
وزارت امور اقتصادی و دارایی حکومت اقلیم کوردستان اعلام کرده است که دولت فدرال عراق بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ بیش از ۴۸ تریلیون دینار از بودجه اقلیم وردستان را نگه داشته و فقط بودجه اختصاص یافته برای حقوق بخش دولتی را ارسال کرده است.
این ارقام در آخرین گزارش عملکرد و فعالیتهای این وزارتخانه منتشر شده است که جزئیات روابط مالی اقلیم با بغداد را در هفت سال گذشته را شرح میدهد.
سهم بودجه اقلیم کوردستان از ۷۹ تریلیون دینار عراق فراتر رفت
بر اساس این گزارش، کل سهم اقلیم کوردستان از بودجه فدرال عراق در دوره زمانی ۲۰۱۹-۲۰۲۵ پس از کسر هزینههای حاکمیتی و فدرال، بیش از ۷۹ تریلیون دینار عراق بوده است.
با این حال، این وزارتخانه اعلام کرد که دولت فدرال در همین دوره تنها تقریباً ۳۳ تریلیون دینار عراق به اقلیم کوردستان منتقل کرده است.
این وجوه منتقل شده منحصراً برای تأمین حقوق کارمندان بخش دولتی در اقلیم کوردستان استفاده شده است.
بیش از ۴۸ تریلیون دینار عراق از بودجه کسر شده است
بر اساس محاسبات این وزارتخانه، بغداد تنها ۴۲ درصد از سهم بودجه قانونی اختصاص داده شده به اقلیم کوردستان را منتقل کرده است.
در نتیجه، طبق این گزارش، بیش از ۴۸ تریلیون دینار عراق از حقوق مالی اقلیم در طول دوره هفت ساله کسر شده است.
این وزارتخانه اعلام کرد که این کسری فشار مالی قابل توجهی بر نهادها و امور مالی عمومی اقلیم کردستان وارد کرده است.
هزینههای سرمایهگذاری و عملیاتی تحت تأثیر قرار گرفتهاند
این گزارش همچنین بیان میکند که دولت فدرال در دوره مورد بررسی، تخصیصهایی برای هزینههای عملیاتی یا سرمایهگذاری در اقلیم کوردستان ارائه نکرده است.
به گفته این وزارتخانه، تمام انتقالهای فدرال دریافت شده بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ صرفاً به حقوق بخش دولتی اختصاص داده شده است، در حالی که بودجهای برای پروژههای زیرساختی، خدمات عمومی و برنامههای توسعهای تأمین نشده است.
مقامات میگویند کمبود بودجه عملیاتی و سرمایهگذاری بر اجرای پروژههای خدماتی تأثیر گذاشته و توانایی اقلیم را برای انجام طرحهای توسعهای محدود کرده است.
این ارقام در حالی منتشر میشود که مذاکرات جاری بین اربیل و بغداد در مورد اجرای بودجه، تقسیم درآمد و تأمین مالی حقوق بخش دولتی در اقلیم کوردستان ادامه دارد.
۴ ساعت پیش