روبیو: تنگه هرمز یک آبراه بینالمللی است و به هیچ کشوری تعلق ندارد
وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی به تهران اعلام داشت واشنگتن هرگز اجازه نخواهد داد بر کشتیهای عبوری از تنگه هرمز باج یا مالیاتی تحمیل شود. وی همچنین بر پایبندی کشورش به حفاظت از امنیت منطقه تأکید کرد.
تنگه هرمز متعلق به هیچکس نیست
مارکو روبیو، وزیر امور خارجه آمریکا، 25 ژوئن در منامه پایتخت بحرین در جریان یک سخنرانی در نشست کشورهای خلیج و آمریکا، اظهار داشت که واشنگتن هیچگونه مالیات یا باجی را از کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند، نخواهد پذیرفت. وی خاطرنشان کرد که این مسیر آبی یک راه بینالمللی است و نباید به عنوان ملک شخصی هیچ کشوری با آن برخورد شود.
تعهد به امنیت متحدان
وزیر امور خارجه آمریکا بر شراکت استراتژیک و بلندمدت با کشورهای خلیج تأکید کرد و اظهار داشت که دولت آمریکا هرگونه توافق با ایران را که برخلاف منافع کشورهای منطقه باشد، رد میکند. وی همچنین تصریح کرد که واشنگتن همچنان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای متعهد است و حفظ توازن امنیتی در اولویت اصلی آنها قرار دارد.
تلاش برای صلحی پایدار
روبیو همچنین اشاره کرد که دونالد ترامپ به مسیر صلحی پایدار که به امنیت آمریکا و متحدانش آسیب نرساند، پایبند است. وی در خصوص سایر تنشهای منطقه نیز ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای میان لبنان و اسرائیل نتایج مثبتی به همراه داشته باشد و اعلام کرد که واشنگتن برای هرگونه توافقی که ثبات منطقه را تقویت کرده و از منافع شرکای خود محافظت کند، آماده است.
نگرانیهای کشورهای خلیج
سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه در حالی صورت میگیرد که کشورهای خلیج ملاحظاتی در مورد برخی بندهای یادداشت تفاهم میان آمریکا و ایران دارند. این نگرانیها به احتمال تقویت نفوذ ایران و تغییر در موازنههای امنیتی و اقتصادی، بهویژه در مسئله امنیت دریانوردی و جریان انتقال نفت از تنگههای بینالمللی مربوط میشود.
۲ ساعت پیش