نخست وزیر عراق: عراق شریک اقتصادی مورد علاقه ایالات متحده خواهد شد
علی زیدی، نخست وزیر عراق، نقشه راه جدیدی را برای روابط بین بغداد و واشنگتن اعلام کرده است.
تغییر الگوی روابط با ایالات متحده
علی الزیدی، نخست وزیر عراق، گفته است که با خروج آخرین نیروهای آمریکایی از عراق، روابط بین دو کشور از یک مشارکت نظامی به یک مشارکت اقتصادی بزرگ تغییر خواهد کرد. زیدی گفت که ایالات متحده "شریک ترجیحی" عراق است و به وزارتخانهها دستور داده شده است که اولویت را به شرکتهای آمریکایی بدهند.
افزایش تولید نفت و نگرش نسبت به اوپک
نخست وزیر عراق گفت که این کشور قصد دارد تولید نفت را ظرف سه سال آینده به ۷،۰۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش دهد. زیدی در مورد اوپک گفت که اگر از افزایش ظرفیت تولید عراق جلوگیری شود، احتمالاً عضویت کشورش در این سازمان را به حالت تعلیق در میآورد، اما اکنون قصد خروج ندارند.
تأسیس صندوق مشترک انرژی و توسعه
عراق ابتکاری برای تأسیس یک صندوق مشترک با ایالات متحده ارائه داده است که روزانه ۵۰۰۰۰۰ بشکه نفت (با پتانسیل افزایش به ۲،۰۰۰،۰۰۰ بشکه) اختصاص خواهد داد. این مقدار نفت برای تأمین مالی پروژههای برق و زیرساختها و پر کردن ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده استفاده خواهد شد.
قرارداد با شرکتهای بینالمللی و استارلینک
دولت عراق پروژههای بزرگ نفتی را با شرکتهایی مانند شورون، هالیبرتون و HKN تصویب کرده است. زیدی گفت، در بخش مخابرات، دولت در حال مذاکره با استارلینک برای توسعه فناوری در عراق است.
پایان دادن به وجود گروههای مسلح
زیدی در مورد مسئله امنیت گفت که از ۳۰ سپتامبر، زمانی که نیروهای آمریکایی خارج میشوند، هیچ بهانهای برای حضور گروههای مسلح یا دفاع وجود نخواهد داشت. وی گفت که دولت در حال آماده شدن برای یک "کنفرانس حاکمیت بینالمللی" است بطوریکە تصمیم عراق فقط در دست عراقیها خواهد بود.
شفافیت و مبارزه با فساد
نخست وزیر فساد را پدیدهای «ساختاری و سیستماتیک» توصیف کرد و گفت که اقدامات شدیدی برای ریشهکن کردن آن انجام داده است. وی افزود که از این پس، تمام قراردادهای دولتی به صورت عمومی در اینترنت منتشر خواهند شد تا این روند شفاف شود.
۲ ساعت پیش