پاسخ ایران به بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس

کیوان قادری ۲ ساعت پیش
ساختمان وزارت امور خارجه ایران
ساختمان وزارت امور خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران به بیانیه مشترک ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس واکنش نشان داد و آن را مداخله‌جویانه، غیرمسئولانه و نگران‌کننده توصیف کرد.

«مدیریت تنگه هرمز باید با هماهنگی عمان باشد»

در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است که تهران تأکید دارد بر اساس مفاد یادداشت تفاهم با آمریکا، مدیریت تنگه هرمز باید در هماهنگی کامل با کشور عمان انجام شود.

نگرانی از حضور نیروهای آمریکایی

بر اساس این بیانیه، حضور نظامی ایالات متحده در خلیج فارس منشأ ناامنی و ایجاد تفرقه در منطقه تلقی می‌شود. در همین حال، یک مقام بلندپایه ایرانی خاطرنشان کرد که عبور و مرور ایمن از تنگه هرمز، خارج از چارچوب تصمیمات و مقررات تهران، تضمین‌شده نیست.

تضمین آزادی بی‌قید و شرط دریانوردی

موضع‌گیری وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفت. در آن بیانیه، طرفین بر اهمیت باز بودن تنگه هرمز و تضمین آزادی بی‌قید و شرط دریانوردی در این آبراه بین‌المللی تأکید کرده و آن را ضرورتی فوری برای امنیت منطقه‌ای و جهانی دانسته بودند. آنها همچنین مخالفت صریح خود را با وضع هرگونه عوارض، مالیات یا هزینه‌های مازاد بر کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز اعلام کرده بودند.

کیوان قادری

۲ ساعت پیش