دومین نفتکش در تنگه هرمز هدف قرار گرفت؛ تشدید تنشهای دریایی میان تهران و واشنگتن
آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) اعلام کرد که یک کشتی نفتکش در تنگه هرمز هدف حمله موشکی قرار گرفته است. این واقعه به عنوان دومین حمله به شناورهای تجاری در این منطقه از زمان آغاز تنشهای اخیر ثبت شده است. در حالی که خدمه کشتی در سلامت به سر میبرند، ایالات متحده و ایران یکدیگر را به نقض یادداشت تفاهم فیمابین متهم میکنند؛ ایران علت حمله را استفاده کشتیها از مسیرهای غیرمجاز عنوان کرده و آمریکا بر آزادی دریانوردی و عدم پرداخت هرگونه وجه در حین عبور تأکید دارد.
حمله موشکی به نفتکش در تنگه هرمز
آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا تأیید کرد گزارشی مبنی بر هدف قرار گرفتن یک کشتی نفتکش با موشک در آبهای تنگه هرمز دریافت کرده است.
این نهاد بریتانیایی در بیانیهای خاطرنشان کرد که تمامی اعضای خدمه در سلامت کامل هستند و حمله مذکور تنها منجر به وارد آمدن خسارات مادی به بدنه کشتی شده است.
تصاعد تنشها میان آمریکا و ایران
این حادثه، دومین حمله به کشتیهای تجاری در تنگه هرمز طی روزهای اخیر محسوب میشود. پیش از این و در شامگاه پنجشنبه 25 ژوئن، یک کشتی باربری هدف حمله قرار گرفت که آمریکا ایران را مسئول آن دانست و در واکنش، شب گذشته حملات محدودی را علیه مواضع نیروی دریایی ایران انجام داد.
اتهامات متقابل مبنی بر نقض توافقات
آمریکا و ایران یکدیگر را به نقض آتشبس و مفاد یادداشت تفاهم متهم میکنند. مقامات ایران مدعیاند این اقدام به دلیل استفاده کشتیها از مسیرهای دریایی غیرمجاز صورت گرفته است. تهران با استناد به ماده 5 یادداشت تفاهم، تأکید دارد که مدیریت ترددهای دریانوردی در تنگه هرمز بر عهده ایران است و اجازه گشایش هیچگونه مسیر دریایی جدیدی را در این تنگه نخواهد داد.
موضع واشنگتن در قبال آزادی دریانوردی
در مقابل، ایالات متحده بر آزادی تردد دریایی و ضرورت عدم دریافت هرگونه هزینه یا عوارض از کشتیها در زمان عبور از تنگه هرمز پافشاری میکند. واشنگتن این موضوع را یک بند الزامآور برای ایران میداند که پیشتر در تفاهمات دوجانبه بر سر آن توافق شده است.
۱ ساعت پیش