حزب‌الله توافق لبنان و اسرائیل را رد کرد؛ توافق واشنگتن، تسلیمیت حاکمیت لبنان است

کیوان قادری ۴ ساعت پیش
نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان
نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان

نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله، مخالفت شدید خود را با توافق میان لبنان و اسرائیل که با میانجی‌گری آمریکا امضا شده است، ابراز داشت. وی این توافق را باطل توصیف کرد و بر اجرای تفاهمات میان تهران و واشنگتن به عنوان جایگزینی برای پایان دادن به جنگ تأکید کرد.

تسلیم حاکمیت لبنان

نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در خصوص توافق میان لبنان و اسرائیل اعلام کرد که این توافق را که با میانجی‌گری واشنگتن به دست آمده است، رد می‌کند. وی این اقدام را یک اشتباه بزرگ و به مثابه تسلیمیت حاکمیت لبنان دانست.

انتقاد از محتوای توافق

نعیم قاسم در بیانیه‌ای با اشاره به آنچه توهین به حاکمیت ملی خواند، اظهار داشت، «توافق در واشنگتن، مایه توهین، شرمساری و تسلیم حاکمیت کشور است.

عدم پایبندی حزب‌الله به مفاد توافق

دبیرکل حزب‌الله در خصوص موضع این جنبش و لزوم اجرای تفاهمات تهران تصریح کرد که حزب‌الله خود را ملزم به این توافق نمی‌داند. وی افزود: «این توافق باطل و بی‌ارزش است و باید مفاد یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا اجرایی شود.»

رجوع نعیم قاسم به توافق تهران، تفاهمی است که هفته گذشته میان ایالات متحده و تهران در سوئیس برای پایان دادن به جنگ به امضا رسید و شامل بندهایی برای توقف درگیری‌ها در لبنان نیز می‌شود.

هشدار به مقامات لبنان

وی با توصیف این توافق به عنوان یک اشتباه بزرگ و گناهی عظیم در واگذاری حاکمیت به دشمن اسرائیلی، از مقامات دولت لبنان خواست از اتخاذ تصمیمات اشتباهی که منجر به ویرانی لبنان می‌شود، دست بردارند.
بیانیه دبیرکل حزب‌الله پس از آن صادر شد که امروز لبنان و اسرائیل، متعاقب گفتگوهایی چند روزه در واشنگتن، به یک توافق چهارچوب سه‌جانبه و اعلام آتش‌بس کامل دست یافتند.

کیوان قادری

۴ ساعت پیش