افزایش شمار گربه‌های خیابانی در استرالیا نگرانی نهادهای محیط‌زیستی را برانگیخت

کیوان قادری ۲ ساعت پیش

افزایش گربه‌های خیابانی در استرالیا، گروه‌های حمایت از حیوانات را به شدت تحت فشار قرار داده است و پناهگاه‌های حیوانات نیز اعلام کرده‌اند دیگر هیچ ظرفیتی برای پذیرش گربه‌های جدید ندارند.

درخواست برای اصلاح قوانین

وضعیت به‌گونه‌ای پیچیده شده است که این گروه‌ها خواستار حمایت دولت هستند و احتمال می‌رود قوانین مربوط به گربه‌های خیابانی در استرالیا مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

بحران کمبود ظرفیت در پناهگاه‌ها

پیت اسمیت، یکی از کارکنان پناهگاه حیوانات، درباره نبود ظرفیت برای نگهداری گربه‌ها اعلام کرد که در وضعیت بحرانی قرار دارند؛ دیگر هیچ فضایی برای نگهداری گربه‌ها در پناهگاه‌ها نداشته و امکان رسیدگی به آن‌ها وجود ندارد.

آمار گربه‌های خیابانی

در سراسر استرالیا حدود 700 هزار گربه خیابانی وجود دارد و به گفته یک نهاد تخصصی حوزه حیوانات، در برخی مناطق این رقم گاهی تا 1 میلیون و 400 هزار گربه نیز افزایش می‌یابد، به‌ویژه در شرایط خشکسالی؛ هرچند این آمار با تغییرات اقلیمی دچار نوسان می‌شود.

خطر بزاق آلوده

کری وولکر، نجات‌دهنده حیوانات وحشی، درباره خطر گربه‌ها اظهار داشت، «خطر این گربه‌ها در این است که هنگام حمله، بزاق دهانشان از طریق پنجه‌ها و دندان‌هایشان منتقل می‌شود و این بزاق در بسیاری از موارد کشنده است.»

قوانین فعلی ایالت نیو ساوت ولز

بر اساس قانونی که هم‌اکنون در ایالت نیو ساوت ولز اجرا می‌شود، گربه‌ها اجازه دارند آزادانه در محیط بیرون رفت‌وآمد کنند؛ موضوعی که باعث افزایش جمعیت آن‌ها در خیابان‌های این ایالت استرالیا و ایجاد نگرانی‌های گسترده شده است.

طرح‌قانون عقیم‌سازی و بودجه آن

همچنین سال گذشته طرح‌قانونی در این زمینه به پارلمان استرالیا ارائه شد که در آن اجرای یک برنامه عقیم‌سازی پیشنهاد شده و حدود 5 میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده درباره این طرح تصمیم‌گیری شود.

کیوان قادری

۲ ساعت پیش